Moeko MACHIDA
Painter
Moeko Machida is an Aichi-born artist who creates paintings under the prominent theme: the nature of life. Placing herself amid all phenomena surrounding lives, she carefully observes and perceives phenomena, thus meticulously putting them into images.
Raised by biologist parents, she has been familiar with matters surrounding vitality and has had a strong perception of emotions since an early age. Consequently, she had gotten overwhelmed by the spirits of the dead and the invisible existences surrounding her. It was her expressionist self that found a way to face those presences that she could not detach herself from.
The ideas she nurtured in studying Japanese painting and Butoh dance also have influences on her artistry. While studying at the Kyoto City University of Arts, she learned the Japanese painting method that places emphasis on sketching, through which she acquired an attitude of taking time to face the subject matter with serenity. She also started dancing in her childhood and studied Butoh eagerly during college, which led her to apply the Butoh-derived idea of the body as being amid phenomena surrounding lives to her work.
The pebble-like round aggregates that frequently appear in her paintings mirror how something in life exists and evolves, representing not only the living but also the dead.
Her ultimate goal in creation is to be aware of the ways our senses and perceptions are, and thus share them with others through her work.
Raised by biologist parents, she has been familiar with matters surrounding vitality and has had a strong perception of emotions since an early age. Consequently, she had gotten overwhelmed by the spirits of the dead and the invisible existences surrounding her. It was her expressionist self that found a way to face those presences that she could not detach herself from.
The ideas she nurtured in studying Japanese painting and Butoh dance also have influences on her artistry. While studying at the Kyoto City University of Arts, she learned the Japanese painting method that places emphasis on sketching, through which she acquired an attitude of taking time to face the subject matter with serenity. She also started dancing in her childhood and studied Butoh eagerly during college, which led her to apply the Butoh-derived idea of the body as being amid phenomena surrounding lives to her work.
The pebble-like round aggregates that frequently appear in her paintings mirror how something in life exists and evolves, representing not only the living but also the dead.
Her ultimate goal in creation is to be aware of the ways our senses and perceptions are, and thus share them with others through her work.
町田藻映子は愛知県出身のアーティストで、「生命とは何か」をマクロなテーマとし、絵画制作活動を行う。彼女は自身が生命の諸現象の渦中にいるという立ち位置から、生命の周りで起こる現象を注意深く観察し、洞察し、慎重にイメージに書き起こしていく。
生物学研究者の両親を持ち、生命的な事柄に触れて育った彼女は、幼少期より生命を取り巻く喜怒哀楽のエネルギーに対する感受性が強かった。そのため、自分を取り巻く死者や、見えない何かの存在に時に打ちのめされることがあった。自分とは完全に切り離すことのできないそれらの存在に対し、彼女は表現者として向き合う方法を得る。
日本画と舞踏を学ぶ中で得た考えもまた、彼女の制作スタイルに影響を及ぼす。京都市立芸術大学在学中は、写生を重視する日本画の画法の学習を通して、心静かに時間をかけて対象と向き合う姿勢を体得した。また幼少期にダンスを初め、大学時代には舞踏を熱心に学んだことから、舞踏の「生命の緒現象の渦中にいる身体」という視点でのアプローチを作品制作でも踏襲する。
彼女の絵画にたびたび登場する石ころのような丸い集合体は、生命の何かが進行し存在する有り様であり、生者はもちろん死者の姿も現す。
彼女の制作の最終的な目的は、人間という生き物が持っている感覚や認識のあり方に気づき、それを作品を通して他者と共有していくことである。
生物学研究者の両親を持ち、生命的な事柄に触れて育った彼女は、幼少期より生命を取り巻く喜怒哀楽のエネルギーに対する感受性が強かった。そのため、自分を取り巻く死者や、見えない何かの存在に時に打ちのめされることがあった。自分とは完全に切り離すことのできないそれらの存在に対し、彼女は表現者として向き合う方法を得る。
日本画と舞踏を学ぶ中で得た考えもまた、彼女の制作スタイルに影響を及ぼす。京都市立芸術大学在学中は、写生を重視する日本画の画法の学習を通して、心静かに時間をかけて対象と向き合う姿勢を体得した。また幼少期にダンスを初め、大学時代には舞踏を熱心に学んだことから、舞踏の「生命の緒現象の渦中にいる身体」という視点でのアプローチを作品制作でも踏襲する。
彼女の絵画にたびたび登場する石ころのような丸い集合体は、生命の何かが進行し存在する有り様であり、生者はもちろん死者の姿も現す。
彼女の制作の最終的な目的は、人間という生き物が持っている感覚や認識のあり方に気づき、それを作品を通して他者と共有していくことである。